Cabinet de servicii psihologice


FAQ

Care este rolul unui psiholog?

Un psiholog ajuta oamenii in a face fata problemelor emotionale, schimbarilor din viata, personale sau profesionale, ii sustine in cresterea motivatiei, satisfactiei, productivitatii individuale sau de grup, si le poate oferi sprijin pentru o adaptare adecvata cerintelor interne si externe.

 Care este diferenta dintre un psiholog si un psihiatru?

 Psihologii, in calitate de experti ai conduitei umane, acorda suport clientilor in a gasi modalitati de a functiona mai eficient in viata de zi cu zi. Acestia sunt capabili sa evalueze, sa puna un diagnostic si sa trateze persoane cu dificultati emotionale si comportamentale. Desi nu sunt licentiati in medicina, totusi multi psihologi studiaza un numar similar de ani pentru a se specializa in diferite ramuri ale psihologiei. Psihologii nu prescriu medicamente, tratamentul lor se bazeaza pe schimbarea conduitei sau ameliorarea simptomelor fara medicatie, instrumentul lor principal fiind “cuvintele care elibereaza”.

 Psihiatrii au o diploma in medicina generala, urmata de un studiu aprofundat al mintii umane pentru a se specializa in psihiatrie. Ei au rolul de a diagnostica diversele tulburari psihice (schizofrenie, paranoia, depresia majora, tulburarile bipolare), de a prescrie tratamentul medicamentos adecvat, de a urmari eficacitatea sa si de a recomanda o psihoterapie adecvata tulburarii. Unii dintre ei pot combina medicamentele cu terapia.

 Ce NU este consilierea/ psihoterapia?

 Nu este o intalnire de tip medical, chiar daca la baza constienta a cererii clientului sta o nevoie de vindecare. Psihologul foloseste terapia prin cuvant, nu prin medicamente.

Nu este o intalnire camaradereasca la o cafea, desi este investita multa incredere si exista multe confesiuni la mijloc. Psihologul isi intalneste clientul intr-un cadru terapeutic structurat, cu reguli fixe.

 Nu este o intalnire religioasa, desi  clientul vine catre psiholog cu o intensa incarcare emotionala si o dorinta aparte de spovedanie. Psihologul pastreaza confidentialitatea confesiunilor, este neutru binevoitor, nu isi critica si nu isi judeca clientul, formeaza cu acesta o alianta terapeutica.

 Nu este o intalnire cu un mentor sau cu un profesor, desi clientul este tot timpul dornic de sfaturi si invataminte. Psihologul se abtine in a da sfaturi, el doar asista clientul in a-si gasi singur mijloacele de a face fata situatiei cu care se confrunta.

 Daca merg la psiholog ceilalti o sa ma considere nebun?

 Desi mentalitatea romaneasca a suferit multe privatiuni si sincope la nivelul dezvoltarii psihologiei (mai ales in perioada comunista cand a si fost interzisa), desi inca mai sunt persoane carora le este rusine sa apeleze la un psiholog datorita “gurii lumii”, totusi psihologia, ca stiinta si ca practica, a luat o mare amploare in ultima perioada. Dovada graitoare sunt valurile de generatii de licentiati in psihologie si multitudinea directiilor in care s-a dezvoltat acest domeniu.

 In momentul de fata exista Colegiul National al Psihologilor, organismul care reglementeaza aceasta meserie in Romania si care reuseste sa plaseze psihologul intr-o alta lumina. Nicio persoana care apeleaza la serviciile unui psiholog, fie ca e vorba de o problema, un simptom sau de o dificultate cotidiana, nu trebuie sa se gandeasca ca va fi etichetata negativ de cei din jurul sau.

 Cum ajuta sedintele de consiliere sau psihoterapie?

 Fiind forme de “vindecare prin cuvant”, consilierea sau psihoterapia ajuta oamenii sa-si schimbe modul lor obisnuit de a gandi si de a se comporta, determinandu-i sa afle mai multe despre felul in care functioneaza ei insisi si mintea lor.

 La ce sa ma astept prima data cand merg la psiholog?

 Ca si client esti indreptatit sa te astepti ca terapeutul tau sa te asculte empatic fara sa te judece, sa incerce sa te inteleaga si sa te simti in siguranta in relatia cu el sub toate aspectele.

 Sedintele dureaza intre 45-50 minute. Pe parcursul primei intalniri vei avea posibilitatea sa ii explici, din punctul tau de vedere, ceea ce te-a facut sa apelezi la psiholog, iar acesta va incerca sa inteleaga dificultatile prin care treci, explorandu-ti gandurile, emotiile si comportamentul si adresandu-ti intrebari legate de fondul problemei. Astfel veti discuta recomandarile si alternativele de tratament si veti stabili obiective realiste pentru continuarea terapiei.

 Terapeutul iti va expune problema, va descrie tratamentul recomandat si posibilul mod de evolutie cu si fara tratament, va expune posibilele efecte colaterale obisnuite si severe, care este costul si daca exista si o forma de supervizare, care este durata previzionata a tratamentului.

 Scopul general al tratamentului este acela de a te ajuta sa-ti intelegi problemele, sa iti dezvolti modalitati eficiente de control, de a face fata dificultatilor si de face schimbari care sa iti imbunatateasca starea psihica generala.

 Pe parcursul intregului proces vei beneficia de respect si confidentialitate.

 De asemenea terapeutul indeplineste doua conditii simultan:

  • neutralitatea (asculta si raspunde pacientilor fara sa faca judecati de valoare si fara sa fie partinitor)
  • abstinenta (conduce tratamentul fara sa-si gratifice/ satisfaca propriile nevoi) si impreuna cu clientul dezvolta alianta terapeutica.

 Care este diferenta dintre o terapie de scurta durata si una de lunga durata? Cum voi sti ca terapia functioneaza?

 Terapia de scurta durata este focalizata pe rezolvarea problemelor si gasirea solutiilor, are rezultate palpabile, centrate pe ameliorarea sau vindecarea unor simptome neuropsihice sau psihosomatice. Terapia de scurta durata nu are ca obiectiv sondarea profunda a cauzelor care au determinat simptomul, ca in terapia de lunga durata, ci doar inlaturarea simptomului prin restructurare comportamentala, atitudinala. Riscul major al acestui tip de terapie este ca simptomul, desi vindecat, sa reapara sub o alta forma si la un alt nivel, intrucat cauzele profunde nu au fost atinse si constientizate.

 In general la o terapie de scurta durata, majoritatea clientilor observa o descrestere a intensitatii simptomelor in 3, 4 saptamani de la inceperea terapiei, cu conditia sa fi venit in mod regulat la toate sedintele si sa se tina de “teme”. Ei devin capabili sa identifice sursa problemelor si modelele care stau la baza gandurilor sau obiceiurilor disfunctionale si sunt in stare sa le corecteze urmand cele invatate la sedinte.

 Totusi cand vine vorba de o terapie de lunga durata, cum este cea de orientare psihanalitica, indicatorii privind functionarea terapiei sunt mai subtili si se refera la o modalitate mai supla de comunicare cu inconstientul si o usurinta in a aduce in constiinta anumite aspecte refulate.

 In acest tip de terapie accentul este pus pe interventiile interpretative sau suportive, in functie de nevoile pacientului si se acorda atentie deosebita relatiei pacient-terapeut. Eficienta terapiei de lunga durata rezida tocmai in faptul ca sunt explorate in profunzime motivele si cauzele care stau la baza anumitor comportamente deficitare sau dificultati de relationare. Este clar ca, daca o problema a aparut si s-a structurat in cativa zeci de ani, cu predilectie in copilarie, aceasta nu poate fi ameliorata in doar cateva luni, printr-o terapie de scurta durata.

 In ambele situatii criteriile cele mai generale de sanatate psihica sunt capacitatea omului de a munci si de a iubi.

 Cum poti profita la maxim de terapie ?

Asigura-te ca ajungi la toate sedintele de terapie programate si esti punctual. Participa activ si vorbeste liber despre ceea ce simti si ceea ce gandesti, fara sa iti impui restrictii sau limitari, fara sa iti fie teama ca vei fi judecat sau criticat. Foloseste-te de ce ai invatat in timpul sedintelor integrand informatia respectiva in viata ta de zi cu zi. Pregateste-te pentru fiecare sedinta gandindu-te la ce ai aflat nou la sedinta anterioara si ia notite intre sedinte despre ce ai putea discuta la urmatoarea intalnire. Suplimenteaza-ti sedintele cu carti de specialitate, brosuri, articole sau cere-i psihoterapeutului sa iti recomande ceva adecvat

 In cautarea adevarului: cine apeleaza la tehnica poligraf si de ce?

Nevoia de adevar intr-o lume a afacerilor plina de urzeli si neprevazut, o lume in care domneste „legea junglei” si in care trebuie sa te zbati aprig ca sa supravietuiesti pe piata, devine aproape vitala. Cum „adevarul” reprezinta una dintre valorile fundamentale ale fiintei umane, ce poate fi mai util decat sa intri in posesia acestui „adevar”? Desi e crud, de cele mai multe ori, cel care il detine este si mai puternic decat ceilalti.  Tehnica poligraf se adreseaza tuturor potentialilor interesati de Adevar, indiferent ca este vorba de un angajat banuit de furt, unul napastuit sau unul propus pentru promovare, de un angajator panicos, suspicios sau care doar doreste ca afacerea sa-i mearga ca unsa, sau ca este vorba de un cuplu aflat intr-o criza existentiala. Teoretic plaja celor care ar putea cauta adevarul printr-o metoda stiintifica si validata este din ce in ce mai larga: banci, societati de asigurari, de curierat, companii de productie, de IT, cazinouri, firme de paza si securitate etc.

Cum apare tehnica poligraf in contextul actual al dezvoltarii resurselor umane din companii?

 Pe marea directie de diagnoza si interventie organizationala din cadrul companiilor din Romania se inscrie si existenta din ce in ce mai numeroasa a unor laboratoare private de detectie a comportamentului simulat, care au ca obiect de activitate aprecierea si gestionarea resurselor umane prin intermediul tehnicii poligraf.

 Care sunt avantajele principale ale folosirii tehnicii poligraf in sistemul privat?

 Avantajul principal ramane gradul inalt de adaptabilitate la orice situatie in care este vizat comportamentul simulat, indiferent daca este vorba de combatere sau preventie. Cu ajutorul tehnicii poligraf se va asigura disciplinarizarea activitatii profesionale, se va instaura caracterul de preventie si descurajare  a diferitelor nereguli din partea angajatilor si se vor elimina sursele de prejudiciu ale firmei. Acestea inseamna implicit o maximizare a profitului in avantajul patronului si al angajatului. Daca firmei ii merge bine, teoretic si angajatului ii merge bine. Castigul managerului nu va fi numai de natura materiala, financiara, ci va fi si un castig in oameni, care adeseori e mult mai important.