Cabinet de servicii psihologice


Time Management pentru Mame

Se vorbeste tot mai des despre managementul timpului, in special in organizatii unde se pune accent pe performanta managerilor si a echipelor pe care acestia ii coordoneaza. Managementul timpului a devenit o  competenta absolut necesara, ce face parte din profilul candidatului ideal, indiferent de post. Cine nu isi doreste angajati eficienti, disciplinati, care isi respecta dead-lineurile si raspund prompt la cerinte ?

Dar in viata de zi cu zi, pe mamele care lucreaza in cea mai dificila institutie, cea a familiei, cine le invata cum sa isi imparta ziua de lucru si viata astfel incat sa isi pastreze starea de echilbru care le garanteaza atat lor, dar si copiilor fericirea si linistea. Doar stim, parinti fericiti, copii fericiti, nu i asa?

Am intalnit extrem de multe mamici, prinse in campul muncii, care atunci cand venea vorba de a descrie care sunt activitatile preferate in timpul liber, se limitau la a mentiona activitatile casnice si cele de ingrijire a copiilor. Este oare acesta un adevarat timp liber ? Sau ele il considera timp liber doar pentru ca este in afara programului de munca ? Nu ar trebui sa fie timpul liber cel care ne reda energia, ne relaxeaza, ne revitalizeaza si ne permite sa fim in contact cu noi insene ?

Sunt si mamici, care desi au renuntat la serviciu ca sa se dedice cresterii copiilor, par ca nu isi gasesc suficient timp pentru ce au de facut, iar ziua de 24 de ore este prea scurta.

Atat intr-o situatie, cat si in cealalta merita sa amintim de “hotii de timp”, care le impiedica pe mamici sa gaseasca o balanta corecta intre activitati si care in final atrag consecinte in plan psihofiziologic de tipul epuizarii nervoase si fizice, apatie, perturbarea comportamentului alimentar, diminuarea libidoului, iritabilitate, insomnia, chiar depresii de genul celei postpartum.

Iata cateva exemple de elemente cronofage mai des intalnite: incapacitatea de a spune NU nenumaratelor doleante ale copiilor sau ale familiei, taraganarea activitatilor, lispa unei directii clare de actiune, planificarea deficitara sau lipsa planificarii, controlul excesiv al celor din familie, dar si incapacitatea de a delega anumite sarcini sotului sau chiar copiilor, dorinta de a se face mereu utila celorlalti fara a le permite sa isi dobandeasca propria independenta, perfectionismul in realizarea treburilor casnice, oboseala acumulata, comunicarea deficitara si dezorganizarea etc.

Cum arata celebrul cadran al timpului ce ar putea ajuta femeile in calitate de mame si de angajate sa isi planifice mai bine activitatea:

1.cadranul 1 (URGENT si IMPORTANT) in care intra crize, probleme presante (cum ar fi o boala a celui mic cu simptome ce o determina pe mama sa actioneze instant) sau proiecte cu termen fix, intâlniri, pregatiri de evenimente in timpul activitatii profesionale. Acest cadran functioneaza dupa principiul “Fa acum!”

2.cadranul 2 (NEURGENT si IMPORTANT) cuprinde activitati de prevenire, evaluări, planificare, recunoasterea oportunitatilor, cultivarea unor relaţii, delegare, recreere autentica (timp petrecut cu copiii la joaca, socializarea cu grupuri similar, introducerea sportului ca activitate periodica, programarea unor vacante de familie). Acest cadran functioneaza dupa principiul “Planifica”

3. cadranul 3 (NEIMPORTANT si URGENT) in care intra intreruperi pe parcursul activitatii cotidiene carora trebuie sa li se acorde timp de rezolvare (telefoane, vizite neasteptate acasa) sau corespondenta, rapoarte, mailuri, unele sedinte (la serviciu), activitati marunte de rutina (de exemplu mamica gateste si constata ca a ramas fara un ingredient de baza pe care trebuie sa mearga sa il cumpere). Cadranul functioneaza dupa principiul “Deleaga”

4. cadranul 4 (NEIMPORTANT si NEURGENT) cuprinde munca de rutina, convorbiri prea lungi cu persoane straine care solicita atentia femeii in mod exagerat, timp irosit, activitati placute , de „evadare”(vizionarea serialului preferat). Acesta functionaza dupa principiul  “Uita”

Pentru o intelegere mai exacta a cadranului timpului, precizez ca URGENT se refera la o activitate ce  solicita atentia imediat “aici si acum”, provoaca reactii pe moment, iar IMPORTANT  se refera la acea activitate care  contribuie la realizarea obiectivelor prioritare si cere proactivitate.

Aparent multe mamici petrec timp excesiv in cadranul 3 crezand ca este cadranul 1(“Daca este urgent, trebuie rezolvat neaparat!”) ceea ce le ingreuneaza considerabil o buna planificare a timpului. Pentru a isi maximiza sansele de eficienta, ar trebui sa se situeze preponderent in afara Cadranelor 3 si 4 pentru ca, urgente sau nu, aceste activitati nu sunt importante.

Gradul de eficienta creste si mai mult daca timpul petrecut in cadranul 1 se reduce si mamicile reusesc sa se pozitioneze tot mai mult in cadranul 2.

Fie ca mamica sta acasa si se ocupa de copii, fie ca are un loc de munca ce ii solicita prezenta, iata cum ar fi preferabil sa arate o zi in care criteriile de time management sunt respectate ca la carte:

-        Se abordeaza intai activitatile urgente si importante (1) cand nivelul energetic optim.

-        Apoi sunt preluate activitatile cu caracter urgent, dar nu atat de important (3), astfel  mijlocul zilei sa fie dedicate activitatilor importante ce au fost déjà planificate si pentru care e necesar sa se acorde mai mult timp (2)

-        In continuarea zilei se revine la activitatile urgent, ce nu mai sufera amanare si care au intervenit intre timp pe parcursul zilei(3)

-        Spre dupa amiaza se dedica din nou spatiu activitatilor importante (2) iar la final ne ocupam de cadranul 4 fara sa il neglijam.

Dragi mamici, nu uitati cateva trucuri care sa va creasca randamentul in planificarea timpului:

- stresul si dezechilibrul apar doar daca  va petreceti 90% din timp in cadranul 1 si mai putin de 10% in celelalte.

- cadranul 2 este “inima” eficientei in managementul personal, ca sa fiti eficiente nu va orientati catre “problema”, ci catre “oportunitati si solutii”

- nu permiteti agendelor altora sa afecteze in mod advers agenda voastra

- invatati sa diferentiati “urgent si important” de “urgent si neimportant”

- exersati-va abilitatea de a spune “nu”

O disciplina buna a propriului timp inseamna si o organizare eficienta a celor din jur, fara sa intelegem prin acesta rigiditate, strictete, lipsa de creativitate, supunerea oarba la reguli.

Daca voi, in calitate de mamici, reusiti sa instalati un echilibru intre viata personala si viata profesionala, cu siguranta se va reflecta si asupra copiilor si a familiei, crescand nivelul de bunastare si sanatate psihica a celor din jur.